În ţările din Europa de Est, precum România, Bulgaria, Polonia şi Ungaria, au crescut considerabil vânzarile de produse ecologice, fapt concretizat în lărgirea numărului de cafenele, restaurante, pieţe şi raioane în supermarketuri cu specific bio. Dacă în urmă cu 2 decenii populaţiile din fostul bloc sovietic erau încântate să descopere mâncarea fast-food, care simboliza Occidentul, în prezent ei au început să se orienteze spre produsele obţinute fără pesticide şi conservanţ, relatează AFP.
" Tendinţa generală arată o creştere a vânzărilor de produse biologice în ţările din fostul bloc sovietic. Numeroase magazine şi reţele de supermarketuri specializate au început să se orienteze către această direcţie ", a declarat directorul de cercetare al biroului britanc de studii Organic Monitor, Amarjit Sahota.
Experţii au pus această tendinţă pe seama creşterii nivelului de trai pentru anumite categorii de populaţie şi a unui interes mai mare pentru o viaţă mai sănătoasă.
"Î n România, după revoluţie a existat o fascinaţie pentru McDonalds şi Coca-Cola, ca urmare a lipsurilor îndurate în perioada comunistă, însă în prezent oamenii încep să se îndrepte încet spre produsele bio ", a declarat preşedintele asociaţiei Bio România, Marian Cioceanu.
Europa de Est rămâne însă un "Tom Degeţel" în privinţa consumului acestui tip de alimente: o cifră de afaceri de 60 de milioane de euro în 2007, respectiv 0,3 la sută din piaţa europeană evaluată atunci la 20 de miliarde de euro, potrivit ultimului studiu realizat de Organic monitor.
1% din alimente sunt biologice, în România şi Bulgaria
În prezent, produsele biologice nu reprezintă decât 1% din alimentele comercializate în România şi Bulgaria, potrivit ministerelor de resort ale celor două ţări, iar consumul de astfel de produse este concentrat în