Minus 30-50% pentru planurile de afaceri in 2009 in industria auto Mii de oameni au fost disponibilizati din sectorul de productie Investitiile noi in sectorul componentelor auto se numara pe degete "Rabla" a adus un sfert din vanzarile de masini noi.
Piata auto sufera una dintre cele mai puternice corectii din intreaga economie, cu ritmuri de reducere a vanzarilor de aproape 60% pana in prezent, iar ca efect in intreaga industrie mii de oameni si-au pierdut locurile de munca.
Prognoza Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) indica o piata de 130.000 de autovehicule anul acesta, nivel care ar putea fi stabilit ca tinta si pentru anul viitor, adica mai putin fata de 2004.
"Problema care se pune astazi este diferita. Trebuie sa avem grija de investitiile realizate in retele, de personal, si trebuie sa ne reglam motoarele pe ritmul acesta de piata de 130.000 de masini", a declarat Brent Valmar, directorul general al celui mai mare importator local de automobile si vicepresedinte al APIA.
In industria producatoare de componente efectul reducerii vanzarilor s-a vazut mult mai devreme, cand zeci de componentisti au decis sa renunte la 10-20% din personal pentru a se putea adapta la noile niveluri ale comenzilor. In ianuarie si februarie anunturile de disponibilizari din partea Draxlmaier, SEWS sau Leoni cumulau mii de posturi.
Urmeaza falimente in retelele de dealeri
Potrivit APIA urmarile caderii pietei auto s-au vazut in prima jumatate de an, cand retelele de dealeri au amanat mai intai proiectele de dezvoltare pentru care nu alocasera inca bugete si chiar au inchis spatii dupa lichidarea stocurilor.
Considerand reducerile la preturi de pana la 40% afisate in prima parte a anului, este clar ca volumele de vanzari n-au fost indeplinite, iar rezultatele la final de an vor fi cu mult sub pla