Campaniile publicitare din Asia la produsele cosmetice occidentale, care ajută la albirea pielii, sunt rasiste. Însă, în ciuda acestui lucru, vânzările la miraculoasele creme au înregistrat creşteri de peste 100% în India rurală, potrivit CNN. Sursa: AFP Photo
Toate reclamele la cremele de piele cu efect de albire promovează acelaşi mesaj: cu o piele mai albă poţi avea mai mult succes, chiar dacă este vorba de un nou loc de muncă sau de un partener de viaţă.
Într-una dintre reclame, un tânăr cu pielea închisă la culoare îi spune unui prieten: "Faţa mea îmi poartă ghinion". Replica nu întârzie: vinovată de nefericirea sa este culoarea tenului. Şi îi întinde un tub de cremă pentru albirea pielii.
Rasism sub formă de loţiune
"Practic, dacă ai nevoie de un loc de muncă sau de cineva cu care să îţi împarţi viaţa, trebuie să ai pielea albă. Şi, dacă ne luam publicitari, visul devine realitate numai după folosirea loţiunii care albeşte tenul", spune Brinda Karat, membru al Parlamentului indian.
Promovarea beneficiilor "pielii albe" în detrimentul unui ten măsliniu "este complet rasistă şi extrem de neplăcută", apreciază Karat.
Şi nu doar prin reclamele pentru cosmetice se transmite acest mesaj. În India, unde căsătoriile aranjate prin intermediul anunţurilor matrimoniale încă se mai practică, "tenul alb ca spuma laptelui " se numără printre atuurile fizice pe care părinţii vor să le găsească la nora sau viitorul ginere.
În ciuda criticilor aduse acestor creme, producătorii se disculpă şi spun că le dau oamenilor ceea ce îşi doresc. Pe lângă Egipt, Maroc sau Malaezia, India continuă să fie cea mai mare piaţă de desfacere pentru cosmeticele de albire a pielii.