APRECIERE l Deşi nu şi-a trecut în cont Leul de Aur, cel mai recent film al lui Michael Moore n-a plecat de la Veneţia fără o distincţie: premiul special Open Prize
Lansat de Arte Communications, în colaborare cu Bellati Editore, cea de-a noua ediţie a Open Prize, organizată cu ocazia OPEN International Exhibition of Sculptures and Installations, a avut ca obiectiv recompensarea unui regizor înscris în competiţia celei de-a 66-a ediţii a Festivalului de Film de la Veneţia.
Juriul, format din Paolo De Grandis (preşedinte), Luana Zanella, Ferruccio Gard, Anna Caterina Bellati şi Chang Tsong-zung, îşi motivează opţiunea: "Dincolo de momentele de ironie alternate cu dramă intensă, filmul denunţă în mod curajos consecinţele tragice pe care capitalismul le poate produce chiar şi în cea mai bogată ţară din lume, unde, în fiecare zi, 14.000 de oameni îşi pierd slujbele, locuinţele şi asigurările de sănătate".
Simbolul filmului poate fi acea bandă galbenă pe care poliţia americană o foloseşte când izolează locul unei crime, aceeaşi bandă pe care Michael Moore o foloseşte pentru a înconjura o bancă de pe Wall Street. Prin intermediul unei portavoci, el anunţă că a venit să aresteze criminalii. O combinaţie de satiră, indignare şi emoţie, documentarul lui Moore are un scop social: să sape în conştiinţa fiecăruia şi, poate, să contribuie la dezvoltarea unui capitalism mai uman şi mai democratic. Un capitalism care să sprijine mai mult săracii, ceea ce nu se întâmplă la ora actuală în America sau în alte zone ale lumii. Ajuns la a 12-a ediţie, OPEN International Exhibition of Sculptures and Installations este organizat simultan cu Festivalul de Film de la Veneţia, în scopul accentuării relaţiei dintre arta plastică şi film. (D.P.)
APRECIERE l Deşi nu şi-a trecut în cont Leul de Aur, cel mai recent film al lui Michael Moore n-a plecat de la