Ministerul Apărării are un buget mult diminuat în 2009 la capitolul "înzestrare". Secretarul de stat Aurel Lascu, şeful Departamentului Armamente, a precizat că ministerul dispune de circa 200 de milioane de dolari pentru finanţarea programelor de înzestrare a Armatei aflate în derulare.
Iniţial, sumele alocate prin buget au fost aproape duble, dar în urma rectificărilor s-a ajuns la acest nivel considerat minim. Subfinanţarea cronică a bugetului Armatei a determinat în fiecare an amânări de achiziţii, întârzieri la plăţi către furnizori, renegocieri. În condiţiile concrete ale acestui final de an sunt în derulare şase programe de înzestrare, potrivit oficialului menţionat.
Deşi capitolul de achiziţii armamente este "subţiat", în discuţiile în jurul acestui subiect se vehiculează sume de zeci de ori mai mari care au ca suport achiziţia "de aur" - avionul multirol. Acest program estimat la circa 4 miliarde de euro, evident, a devenit o ţintă pentru marii jucători din industria aeronautică. Influenţarea deciziei României se face pe multe canale şi la niveluri tot mai înalte. Nu este un secret că achiziţionarea tipului de avion a devenit şi o luptă politică purtată de instituţiile din ţările ofertante.
Performanţele, preţul, nivelul tehnic sunt secundare, cuvântul Armatei aerului influenţând în mică măsură achiziţia. Dacă în timpul Guvernului Tăriceanu, ministrul Apărării, Teodor Meleşcanu, evoca posibila cumpărare a unui avion european - suedez, francez sau germano-italo-spaniolo-englez -, acum se vorbeşte despre varianta americană.
De altfel, potrivit declaraţiei noului ambasador al SUA la Bucureşti, Mark Gittenstein, "Guvernul american analizează în prezent o scrisoare trimisă de Guvernul român referitoare la avioanele de tip F-16. În prezent, ea este procesată şi nu ştim care va fi rezultatul", a spus ambasadorul, citat