Expoziţia „Un sfert de veac fără Spiru Chintilă“ este deschisă, până la 18 octombrie, la galeria ArtSociety din Bucureşti. Cu caracter retrospectiv, selecţia de lucrări expuse în eleganta galerie din strada Luca Stroici readuce în actualitate creaţia unui artist aproape necunoscut publicului de astăzi. Un site cu nume trimiţând la enciclopedie postează pe internet, la itemul Spiru Chintilă: „un pictor realist socialist“. Ignoranţă, rea-voinţă? Înclinăm către prima variantă. Dispariţia artistului cu 24 de ani în urmă pare să infirme o încercare de a-i ascunde, sub motivaţie politică, importanţa creaţiei.
Expoziţia organizată de ArtSociety, curatoriată de criticul de artă Ruxandra Garofeanu, are meritul de a împrăştia uitarea aşternută – pentru publicul larg – peste opera unui artist de autentică modernitate din cea de-a doua jumătate a secolului XX. Peste 100 de picturi, acuarele, desene refac evoluţia artistului de-a lungul a 40 de ani de creaţie.
Senzualitate şi joc
Absolvent al Academiei Libere de Pictură din Bucureşti, unde a studiat cu Francisc Şirato, Camil Ressu, Alexandru Ciucurencu şi arhitectul Horia Teodoru, Spiru Chintilă continuă direcţiile artei româneşti interbelice, evoluând firesc către o interpretare proprie a avangardelor artistice ale primei jumătăţi a secolului XX. Încă de la începutul creaţiei se conturează câteva preocupări ce pot fi regăsite în evoluţia sa posterioară. Se observă interesul pentru peisaj şi pentru nud, ambele realizate în forme sintetice, în care liniei fine, cu duct sinuos sau frântă în unghiuri ascuţite, i se alătură o gamă cromatică cu reverberaţii fove.
Compoziţiile degajă în acelaşi timp rigoare intelectuală şi o senzualitate accentuată. Una dintre surprizele expoziţiei o constituie câteva lucrări integrate unei serii, „Seria metafizică“. „Jocul de noroc“, „Inimi