S-a spus ca filmul Calatoria lui Gruber este despre pogromul de la Iasi, dar tragedia din 1941 este referentul absent, prea vag sugerat in pelicula lui Radu Gabrea. Am participat vineri, 11 septembrie, la spectacolul de gala de la Iasi al filmului Calatoria lui Gruber, proiectat in prezenta regizorului Radu Gabrea, a protagonistului Florin Piersic jr. si a altor actori. Evenimentul in sine, pigmentat cu prezenta Fanfarei 10 Prajini, fost reusit, iar publicul a primit bine filmul, desi din prezentarea care i se facuse se stia ca este despre un subiect delicat pentru Iasi: pogromul din iunie 1941. Filmul este subtil, cu elemente bine cintarite, fara stridente majore, articulat si expresiv. Tehnic vorbind, instrumentarul cinematografic utilizat nu este grozav - probabil din motive financiare, dar priceperea regizorala se poate observa cu usurinta. Prestatia actorilor este in multe dintre scene excelenta, cu atit mai mult cu cit se desfasoara, in cea mai mare parte, in germana si italiana. Tema filmului - ei, aici avem marea problema. Filmul a fost anuntat - in publicitatea care i s-a facut, in prezentarile din ziare, in interviurile date de regizor si actori - ca o ilustrare in termeni artistici a pogromului de la Iasi, pornindu-se de la faimoasele pagini despre masacru din romanul lui Curzio Malaparte, Kaputt. Numai ca cine merge la film sa asiste la cronica impresionanta a unei mari tragedii va vedea ca nu este cazul. Calatoria lui Gruber nu este produs in acelasi registru ca, de exemplu, Katyn, filmul lui Andrzej Wajda despre masacrarea de catre sovietici a elitei militare poloneze in primavara lui 1940. Filmul lui Wajda este monumental, zguduitor, te face sa plingi. La filmul lui Radu Gabrea se ride in primul rind, se ride amar, dar se ride mult. Tema cea mai pregnanta in economia peliculei - si aici scenariul se indeparteaza mult de versiunea lui Malaparte - este c