Companiile aeriene nationale din Europa Centrala si de Est pierd teren in fata concurentei low-cost sau a marilor grupuri si posteaza pierderi masive, fapt ce determina statele din regiune sa injecteze fonduri menite sa echilibreze bilanturile contabile ale acestora sau sa caute cumparatori privati.
Criza economica nu a ocolit companiile aeriene ale caror aripi le-a taiat prin reducerea numarului de clienti si prin cresterea costurilor cu carburantii. Cel mai putin dezavantajate sunt companiile low-cost care castiga la capitolul clienti, acestia orientandu-se catre bilete mai ieftine. Pietele central si est-europene au fost tinte perfecte pentru operatorii low-cost, care in timp si-au majorat cotele de piata in detrimentul companiilor nationale. Acestea din urma nu au mai avut o alta solutie decat sa caute solutii inovatoare care sa le readuca in cursa. De la debutul crizei financiare pana in prezent 85 de companii aeriene au intrat in faliment.
Atac la pietele nationale
Transportatorul aerian polonez Lot a incheiat anul 2008 cu pierderi in valoare de 733 mil. zloti (175,8 mil. euro), numai operatiunile de baza aducand companiei pierderi de 109,1 mil. zloti (26,2 mil. euro). Contractele pentru combustibil sunt insa responsabile pentru cea mai mare parte a pierderilor, 412,2 mil. zloti (98,9 mil. euro).
La inceputul lunii iunie a acestui an, statul si-a majorat participatia in cadrul grupului polonez cu 25,1%, pana la 93,07%, intr-o incercare de a ajuta compania intr-o perioda extrem de dificila. Restul de actiuni au ramas in posesia angajatilor Lot.
Desi nu s-a pus problema privatizarii companiei in acest an sau in 2010, Sebastian Mikosz, presedintele companiei, pretinde ca exista mai multi investitori potentiali din sectorul financiar sau din cel aerian. Au existat speculatii potrivit carora Lufthansa ar fi fost interesata