Puţini oameni care aveau o maşină înainte de 1989 nu ştiau cine este personajul acestui articol. Fie că erau şoferi sau motociclişti, cei care aveau probleme cu motorul îl căutau. Helmut May este considerat un maestru al pistoanelor, segmenţilor, supapelor, cilindrilor sau al cuzineţilor. El singur le confecţiona în micuţul atelier din curtea casei. Aveau toate utilajele necesare pentru a turna piesele şi a le face ca noi cu o precizie de metronom. Rectifica arbori şi recondiţiona vibrocheni fără nicio problemă. Deşi denumirile aparţin unui limbaj de specialitatea, fără toate acestea maşina nu porneşte.
Şi cum pe vremuri nu prea existau maşini noi, iar Daciile erau păcătoase şi mereu trebuia să repari ceva la ele, mecanicul nu ducea lipsă de clienţi.
Helmut May este cel mai bătrân specialist de motoare din Timişoara. Mai mult decât atât, cea mai importantă piesă cu care lucrează în atelier este cel mai vechi strung din România. „Acest strung a fost construit în 1890, la Budapesta. Este cel mai bătrân strung din ţară, cu care se mai lucrează”, a spus Helmut May.
„Bătrânul” funcţionează impecabil
Strungul poreclit „Bătrânul” îşi face treaba şi astăzi, după ce a scăpat de confiscarea comuniştilor. Strungul a fost achiziţionat de unchiul lui Helmut May, care avea, în perioada interbelică, singurul „garaj” (vechea denumire al service-ului auto) din Timişoara. „Firma Rex a existat încă din 1922. Când a venit naţionalizarea, strungul a fost dus la reparat la Sibiu. Când au căutat în atelier nu l-au găsit. Pot să spun că naţionalizarea l-a prins pe drum”, a mai spus May.
Mecanicul timişorean a început să lucreze de la 11 ani, în 1954. Spune că a făcut toată viaţa această meserie, cu o întrerupere de zece ani, cât timp a locuit în Bucureşti. Susţine că a făcut parte şi din garda lui Gheorghe Gheorghiu Dej