FABULĂ. Ştiţi vrăbiile care stau pe spatele elefanţilor şi-i curăţă de paraziţi? În internetul românesc, fostele vrăbiuţe s-au făcut mai mari decât elefanţii. Sursa: Reuters
Cursa în mare viteză a tuturor site-urilor de ştiri spre profituri consolidate n-a ajuns încă la un final fericit şi nimeni – nici în România, nici la nivel mondial - nu pare să deţină formula ideală pentru asigurarea succesului financiar. Bugetele de publicitate alocate on-line-ului cresc an de an, dar sunt încă departe de aşteptări. Pe o piaţă valorică mică, aşa cum este cea din România - 19,66 milioane de euro în 2008 - problema editiilor on-line a ziarelor clasice este şi mai complicată.
Traficul nu generează suficiente venituri, iar varianta impunerii de abonamente pare sinucigaşă. În plus, foştii agregatori de conţinut le-au depăşit deja la trafic şi au devenit la rândul lor generatori de informaţii, schimbând astfel regulile jocului. În 2008, unul dintre cei mai profitabili editori on-line a fost Internet Corp, care are pe segmentul de news site-ul de agregare de conţinut 9am.ro. Advertiserii nu fac diferenţe de calitate, sunt interesaţi doar de trafic.
Soluţia Cuban
Miliardarul american Mark Cuban, proprietarul clubului de baschet Dallas Maveriks şi al unei reţele de HDTV, investitor în publicaţii on-line, are o soluţie radicală, prezentată în numărul curent al revistei „Money Express”.
Pe scurt, Cuban crede că agregatorii de conţinut, acele site-uri care preiau contentul din alte surse on-line şi pun link-uri către acestea, sunt „paraziţii” mediei clasice. Fără investiţiile presupuse de angajarea unei armate de reporteri şi editori care să creeze conţinut propriu, agregatorii pro fită de munca altora pentru a face bani. „Deparazitarea” cu ajutorul unui program simplu care blochează la sursă linkuirea ar conduce la un trafic