Anul trecut, cand intrai intr-un magazin vanzatorii abia daca se uitau la tine. Prea putini se straduiau sa te convinga sa cumperi pentru ca stiau ca vei cumpara oricum, daca nu chiar atunci, poate in ziua urmatoare sau in alta zi. La un an distanta, vanzatorii au inceput sa fie mai "atenti" cu clientii, mai ales cand bonusurile au inceput sa scada considerabil. A fost momentul in care vanzatorii si-au dat seama ca oamenii care intra in magazin sunt, de fapt, cei care le platesc salariul.
"Fata de anul acesta, anul trecut a fost «Craciun» continuu. In momentul de fata este foarte dificil pentru toata lumea", spune Bogdan Pasat, directorul de marketing si vanzari pentru Romania si Bulgaria pentru JVC, subsidiara locala a companiei japoneze Victor, care produce camere si aparate video.
Schimbarea de la o piata in care toata lumea cumpara cu frenezie la cumparatori din ce in ce mai precauti a avut un impact enorm asupra oamenilor de vanzari, care s-au trezit in situatia de a fi nevoiti sa munceasca pentru banii pe care inainte ii castigau cu foarte mare usurinta.
"Avand in vedere ca multi dintre oamenii de vanzari castigau anul trecut bonusuri de pana la 10.000 de euro pe luna, acum sunt pusi in situatia in care trebuie sa munceasca. Multi dintre ei se sperie, sunt bulversati, nu stiu ce sa faca", spune Dragos Stancu, senior consultant in cadrul companiei de training Clever Business Solutions.
In acelasi timp, majoritatea oamenilor din vanzari au fost afectati moral de schimbarea conditiilor de piata, din moment ce motivatia principala a acestora este succesul, care a cam lipsit din mai toate domeniile de pe piata.
"Sunt vanzatori care au venit la training-urile noastre si dupa primul curs si-au dat seama ca de fapt nu vor sa fie oameni de vanzari pentru ca acest lucru presupune un efort prea mare si un anumit stil de lucru", afirma