Numărul societăţilor comerciale înfiinţate de reprezentanţii Bisericii a crescut cu 30% numai în ultimele 18 luni. Sursa: Andreea Tănase
Slujitorii Domnului au adevărate înclinaţii spre mediul de afaceri. În ultimul an şi jumătate, în timp ce numeroase firme intră în insolvenţă sau chiar în faliment, numărul societăţilor înfiinţate de reprezentanţii bisericii a crescut cu peste 30%. În clasamentul celor mai bănoase afaceri în care sunt implicate cultele se află edituri, benzinării, fabrici de încălţăminte şi hoteluri de patru stele, scrie în revista „Capital”.
Peste o sută de firme româneşti, cu nume precum Pax Domini, Ora et Labora, Pro Ortodoxia, Diaconia sau Terra Crucis, au printre asociaţi diverse entităţi religioase. Dacă aproape o treime au fost fondate în ultimele 18 luni, altele au strâns deja până la 17-18 ani de experienţă în businessul românesc.
Binecuvântarea retrocedărilor
Primele companii de acest gen au fost înfiinţate prin 1991-1992 şi aveau activităţi tradiţionale, ca editarea de cărţi şi periodice, fabricarea de lumânări sau furnizarea de servicii de pompe funebre. Extinderea domeniilor s-a datorat retrocedărilor: multe biserici s-au trezit „peste noapte” mai bogate cu hectare întregi de teren sau imobile în oraşe. Averile au gâdilat simţurile de câştig material ale parohilor, care le-au transformat în afaceri de succes.
Este cazul complexului Agape din Cluj-Napoca. Acesta cuprinde un hotel de patru stele cu 62 de camere, un restaurant şi o autoservire şi e administrat de firma Ergon SRL, deţinută de Parohia Romano-Catolică Sfântul Mihail. Biserica a primit, la retrocedare, un imobil în centrul oraşului.
„Afacerea a demarat în 2002, la început cu o simplă cantină. Banii obţinuţi au fost investiţi în renovare. Cel mai bun an a fost 2008, când am avut o cifră de afaceri de