Gravul accident feroviar de lângă Craiova vine într-un an nefast pentru ceferişti. 2009 a adus un plan de disponibilizare pentru 12.000 dintre ei, reduceri de salariu şi şomaj tehnic pentru alte câteva mii.
2009 nu a început sub cele mai bune auspicii pentru angajaţii CFR. Încă din prima lună a acestui an, ministrul transporturilor şi infrastructurii (MTI), Radu Berceanu, a anunţat, cu prilejul unei inspecţii în Gara Craiova, că, în acest an, la Societatea Naţională a Căilor Ferate Române (SNCFR), respectiv CFR Marfă, CFR Călători şi CFR Infrastructură, va fi adoptat un plan de restructurări şi disponibilizări. Oficialul şi-a motivat decizia prin faptul că peste 93% dintre veniturile societăţii sunt folosite pentru plata salariilor angajaţilor, al căror număr crescuse cu 700-800 în ultimii ani. Acesta nu a fost însă singurul motiv invocat de Berceanu. „În ultimii doi ani, la Calea Ferată s-au făcut angajări masive, ceea ce a umflat enorm cheltuielile salariale, ca să nu mai vorbim de cumpărăturile făcute aiurea, care puteau să lipsească, şi de scăderea încasărilor din bilete“, a declarat ministrul două luni mai târziu, menţionând că economiile ce vor fi făcute prin restructurările de personal vor permite menţinerea biletelor CFR la acelaşi nivel sau aplicarea unor ajustări foarte mici. Tot în acea perioadă (a doua jumătate a lunii martie), MTI a trimis sindicaliştilor CFR planul de restructurare a sectorului feroviar.
Planul de restructurare a peste 12.000 de persoane
Acesta prevede reducerea personalului cu 12.139 de persoane pe întreg sistemul (5.949 la CFR Marfă şi filialele ei, 2.545 la CFR Călători şi filialele ei, 3.536 la CFR SA şi filialele ei, 109 la Societatea de Administrare Active Feroviare, Societatea Feroviară de Turism, Autoritatea Feroviară Română, Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară). La aflarea aces