Televiziunea Română a lansat, duminică seara, programul „Restaurare”, o campanie care invită telespectatorii să contribuie la salvarea monumentelor istorice, realizată în parteneriat cu Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional (MCCPN), Oficiul Naţional al Monumentelor Istorice şi Fundaţia Art Production, precum şi cu sprijinul autorităţilor locale din ţară. Sursa: Razvan Valcaneantu
Emisiunea, difuzată pe TVR1 în fiecare seară de duminică, este realizată după un format Endemol-International B.V. – compania olandeză, devenită celebră pentru lansarea reality show-ului „Big Brother” –, produs şi de BBC (unde se află la a treia ediţie). În urma difuzării lui în Marea Britanie, audienţa a fost de 3,4 milioane de persoane, ceea ce pentru un program cultural reprezintă un record.
Pe parcursul a zece ediţii, 30 de clădiri monumente istorice (palate sau conace boiereşti, biserici, castele sau situri arheologice de importanţă naţională), selectate cu ajutorul MCCPN şi al autorităţilor locale, intră într-o competiţie în care publicul larg va decide care dintre ele va fi restaurat. Formatul este simplu, speculând ideea de concurs şi de competiţie: timp de zece săptămâni, în fiecare duminică, programul „Restaurare” va prezenta câte trei monumente dintr-o zonă a ţării, urmând ca cel care va primi, până vinerea următoare, cele mai multe voturi de la telespectatori să intre în finala campaniei. Această finală va fi organizată în ziua de 1 Decembrie, când, prin votul direct al publicului larg, va fi ales monumentul care va primi fondurile pentru restaurare.
Show-ul a debutat duminică, cu transmisiunea în direct a talk-show-ului „Renovăm sau demolăm?” – moderat de Cătălin Sava, care va fi prezentatorul întregului program –, în care a fost invitat ministrul Theodor Paleologu, urmată, la ora 22.00, de prezentarea primelor trei monumente