Miercuri, 23 septembrie „Leonardo da Vinci. Viaţa şi opera“ va fi distribuit cu „Adevărul“ şi „Adevărul literar şi artistic“, la doar 12,99 lei. Cel de-al doilea album al seriei „Pictori de geniu“, oferit de Editura Adevărul, prezintă pe larg creaţia unuia dintre cei mai importanţi titani ai Renaşterii italiene. Solicitat de ducele Lodovico Sforza, Leonardo va forma la Milano o adevărată şcoală. Se întoarce pentru o vreme la Florenţa, devenită între timp republică, şi apoi, din nou Milano, chemat de Ducele d’Amboise în ducatul cucerit de francezi.
Figuri ambigui, sugerând hermafrodiţi, apar acum în mai multe desene şi picturi. Subiectele mitologice prezintă o senzualitate accentuată.
În 1513, Leonardo se hotărăşte să se mute la Roma. Aici domnea însă mai tânărul Michelangelo, care tocmai terminase bolta Sixtinei şi cu care Leonardo se află într-o continuă rivalitate.
Este momentul în care începe lucrul la faimoasa „Gioconda“ şi în care, chiar în compoziţiile religioase, apar personaje cu figuri profane. În plus, este acuzat de necromanţie (comunicare cu spiritele morţilor). Plin de amărăciune, pleacă în Franţa, la Curtea regelui Francisc I.
Epoca „Giocondei“
În Franţa termină şi celebrul portret al Giocondei. Acesta a provocat o adevărată obsesie, pe care o regăsim de la textele lui Giorgio Vasari, din secolul al XVII-lea până în secolul al XIX-lea. Napoleon Bonaparte o numea „Madame Lisa“. Portretul este glorificat mai ales în lumea literară, de la Thèophile Gautier la Oscar Wilde.
În secolul XX a venit reacţia. Avangarda, cu cu lipsa ei de respect pentru arta cu A mare, neagă celebra pictură, atunci când n-o folosesc ca suport pentru compoziţiile lor satirice suprarealiste.
„Fecioara între stânci“ , pictură aflată la Muzeul Luvru
De la Gioconda cu