Vanzatorii de fonduri mutuale din banci explica insuficient investitorilor caracteristicile si riscurile la care acestia se expun plasandu-si banii in aceste produse, iar uneori informatiile sunt eronate. Pe de alta parte, administratorii de fonduri mizeaza insa ca investitorii vin cu lectiile invatate de acasa, in conditiile in care nu pot controla procesul de distributie din banci.
Daca un investitor, cu un disponibil de 1.000 de euro, in cautarea unui plasament profitabil, s-ar adresa unei banci pentru a cere informatii despre fondurile mutuale, ar afla de la ghiseul Raiffeisen ca VUAN-ul (Valoarea Unitara a Activului Net-pretul unei unitati de fond) este "cifra de afaceri a fondului", de la ghiseul BCR ca "fondul monetar BCR Monetar aduce o dobanda lunara de 14%" (randamentul fondului in ultimele 12 luni este de 16,5%), de la ghiseul OTP ca "fondul monetar OTP Comodis este cel mai sigur pentru ca nu a scazut niciodata", iar de la front desk-ul Bancii Transilvania ca "fondul de investitii BT Obligatiuni investeste, va dati seama, intr-un fond de investitii".
Sederea in fata ghiseului BRD ar fi fost cea mai scurta: investitorului i-a fost inmanata o oferta printata cu pachetul promotional Tandem care combina plasamentul intr-un depozit cu investitia intr-un fond mutual BRD, fiindu-i prezentate rapid comisioanele.
BCR, BRD, Raiffeisen, OTP si Banca Transilvania sunt cei mai mari distribuitori de fonduri mutuale de pe piata romaneasca si, totodata, cei mai mari administratori.
Informatiile prezentate mai sus au fost primite ieri de reporterul ZF de la agentii ale celor cinci banci situate pe o artera importanta din Bucuresti.
Informatiile de la ghiseu sunt incomplete sau inexacte
Principalele deficiente constatate de ZF in procesul de vanzare a fondurilor mutuale prin intermediul unitatilor bancare au legatura cu faptul