Ziua accidentelor de cale ferată în România, consumată ieri cu trei evenimente în Cluj, Dolj şi Dâmboviţa, readuce în discuţie problema siguranţei feroviare. În ultimul secol, numeroase accidente feroviare au avut loc în lume, iar cele mai grave au avut drept cauze inconştienţa şi nepăsarea.
Cel mai mare accident feroviar din istorie a avut loc în decembrie 2004, în Sri Lanka. Într-o regiune de pe coasta statului asiatic, un tren cu peste 1.500 de pasageri a fost spulberat de tsunami-ul provocat de cutremurul din Oceanul Indian. Pentru creştini, era a doua zi de Crăciun, iar pentru budişti - sărbătoarea lunii pline, astfel încât trenul care făcea legătura dintre capitala Colombo şi staţiunea turistică Galle era plin.
Cutremurul produs în Indonezia a provocat valuri uriaşe, care au lovit rapid coasta din Sri Lanka. După primele valuri mari, care au inundat aşezările din zonă, localnicii au crezut că linia ferată şi trenul imobilizat pe ea este refugiul perfect. Unii s-au căţărat pe vagoane, alţii s-au ascuns sub garnitura feroviară. Dar, la scurt timp, un val gigantic a lovit zonă, aruncând pur şi simplu trenul de pe şine. Peste 2.000 de oameni au murit, mulţi dintre ei înecaţi în vagoanele ale căror uşi nu au putut fi deschise din cauza îngrămădelii.
Soldaţi morţi la întoarcerea de pe front
Un accident de neimaginat a avut loc în Franţa anului 1917, fiind provocat de inconştienţa unor conducători ai armatei din Hexagon. Un grup de soldaţi francezi se întorcea acasă, după luptele din nord-estul Italiei. În timpul războiului, erau puţine locomotive capabile să circule pe dificilele rute feroviare din Alpi. Astfel, cei aproape 1.000 de soldaţi au urcaţi în 19 vagoane, care urmau să fie trase de o singură locomotivă. Mai mult, doar primele trei vagoane aveau sisteme de frânare cu aer comprimat.
Mecanicul a