Toamna a adus ceva mai multa agitatie din partea bancilor pen-tru promovarea creditelor de retail, insa bancherii spun ca piata ramane departe de efervescenta anilor trecuti.
Ce franeaza creditarea? Pe de o parte, clientii sunt in continuare reticenti in a mai lua credite, la fel ca in primavara, dar bancherii admit ca la randul lor raman mult mai prudenti si evita chiar cuvantul relaxare. "Din februarie-martie vorbim de un nou inceput pe piata creditului de retail. Cererea este la un nivel mult mai redus fata de ce era in perioada anterioara. Tendinta este de crestere a numarului de cereri de credite, insa intr-un ritm mult mai mic decat anul trecut", spune Sorin Mititelu, director Dezvoltare afaceri si produse retail la BCR, cea mai mare banca din sistem.
Cu dobanzi de 7-9% la creditele ipotecare in euro si de peste 20% la finantarile de consum in lei, bancile arata clar ca percep un risc mult mai important la acordarea de credite de retail. Aceasta face totodata ca numarul clientilor care se califica pentru un credit sa fie mai redus.
Totusi, in ultimele doua saptamani au aparut semnele unei cresteri a interesului bancilor de a da credite. Millennium Bank a demarat o campanie pentru promovarea creditelor cu ipoteca, ce se suprapune cu una similara derulata de CEC Bank.
Turcii de la Garanti Bank au venit cu o promotie, in care ofera clientilor care iau credite pana la sfarsitul lunii trei luni de scutire la plata ratelor, care pot fi stabilite la alegere.
Grecii de la Piraeus au redus cu pana la 2,75 puncte dobanzile la creditele de nevoi personale Happy End, insa chiar si acum dobanda in prima parte a contractului este de peste 20% pe an.
De asemenea, italienii de la UniCredit isi promoveaza creditele de consum, care sunt vandute prin intermediul unei divizii nou lansate de consumer finance.
"Orice banca isi doreste sa se re