» De la inceputul anului, circa 900 de muncitori din Portul Constanta au fost dati afara.
» Ei nu au primit salariile compensatorii promise, iar in unele cazuri au fost inlocuiti cu muncitori fara forme legale.
» Daca autoritatile nu iau masuri urgent, sindicalistii sunt pregatiti sa blocheze activitatea portuara.
Patronii spun ca e criza si trebuie sa dea oameni afara. Sindicalistii stiu ca situatia nu e roz, dar se plang de faptul ca patronii se folosesc de criza pentru a-i da afara si pentru a angaja in locul lor muncitori la negru. Situatia pare sa nu aiba iesire. Angajatorii vor continua sa apeleze la reduceri de costuri, pentru ca traficul nu si-a revenit, iar sindicalistii isi vor apara drepturile. "Pregatim actiuni de protest la nivelul portului deoarece nu se mai poate. Operatorii, Ministerul Transporturilor si autoritatile din Constanta nu fac nimic pentru a eradica munca la negru din Portul Constanta. Nimic, nimic, nimic. Noi ne-am saturat, sunt ani de zile de cand spunem acest lucru. Daca nu se intampla nimic, chiar trebuie sa oprim si portul asta. Nu l-am mai oprit demult", a spus ieri Petre Costel, presedintele Federatiei Nationale a Sindicatelor Portuare Constanta.
Virulenta sa se bazeaza pe cifre: de la inceputul anului, 900 de angajati au fost dati afara. Poate ca acestia ar fi inteles situatia grea, doar e criza. Ce n-au inteles insa este de ce unele societati, care au dat afara oameni, au apelat apoi la munca la negru. Liderul FNSP spune ca are dovezi video ca cel putin doua companii, Romtrans si Minmetal, care au dat afara aproape 200 de persoane, au angajat muncitori fara forme legale. "Au dat afara muncitorii cu contracte colective de munca, care aveau salarii negociate, de 15-16 milioane lei vechi, si angajeaza lucratori la negru pe care ii platesc din mana", spune Costel. Evident, fara taxe si impozite pla