Problemele de securitate - cauzate de chiulul organizat al controlorilor de trafic aerian
În ultimii doi ani, mai multe tragedii aeriene chiar deasupra Parisului au fost evitate numai datorită prezenţei de spirit a piloţilor, potrivit unei anchete publicate ieri de Le Figaro. Iar scenariul, ce pare unul de film de groază nu este singular - el s-a repetat, nimeni nu ştie de câte ori, întrucât prea puţini piloţi decid să vorbească cu presa despre asta, de teama unor eventuale represalii asupra companiilor aeriene la care lucrează.
În februarie 2008, de pildă, două avioane ale Air France (un Boeing 777 şi un Airbus 320) erau cât pe ce să intre unul în celălalt, chiar după decolare. Primul, pe pista din sud la Roissy-Charles-de-Gaulle, al doilea pe pista din nord. Airbus-ul 320 ar fi trebuit să îşi ia parcursul de zbor virând la dreapta, dar, imediat după decolare, turnul de control i-a transmis să o ia la stânga. "Colegul meu a cerut atunci confirmarea ordinului, iar turnul de control a spus: «la stânga, imediat!»", povesteşte un pilot Air France. Airbus-ul s-a conformat ordinului şi a primit mesajul automat de coliziune iminentă. Pilotul a reuşit să evite Boeingul doar pentru că îl avea în raza vizuală şi datorită prezenţei de spirit. Pasagerii nu şi-au dat seama de incident.
Un alt pilot povesteşte cum i-a trecut chiar pe "deasupra capului" un Airbus A300 al Kenyan Airlines al cărui sistem de anticoliziune nu funcţiona. Avionul a fost evitat pentru că pilotul a decis să "plonjeze" cu 1500 de metri pe minut, iar, după ce l-a stabilizat, turnul de control i-a acordat permisiunea de aterizare şi de traversare a pistei. Aici însă, o altă surpriză: pe aceeaşi pistă, un avion începea să decoleze. Pilotul a reuşit să se oprească "la mustaţă". "În câteva minute, m-am confruntat cu două riscuri de accident major", povesteşte pilotul.
"Autorizaţie de at