Ce şanse are o firmă ca Raitabike să supravieţuiască pe o piaţă potrivnică şi într-un oraş în care totuşi prea puţini dau la pedale pentru că maşina este mai confortabilă? Ştefan Dinculescu şi Dragoş Lupescu au vrut să facă o afacere închiriind biciclete altora. Dar sunt încă departe de a putea trăi din asta. În business-ul închirierii de biciclete, „ori eşti fundaţie, ori eşti ţicnit, ori eşti vizionar”, crede Ştefan Dinculescu. De meserie inginer de instalaţii, bărbatul în vârstă de 42 de ani şi-a deschis în martie 2008 firma Raitabike, împreună cu prietenul său Dragoş Lupescu, de 38 de ani. Cei doi vroiau să facă ce nu mai făcea nimeni la vremea aceea: să închirieze biciclete bucureştenilor.
Afacere născută în garsonieră
Dacă americanii îşi încep afacerile într-un garaj, ei au început într-o garsonieră. Garsoniera lui Dragoş Dinculescu, dintr-un bloc în apropiere de Piaţa Romană. Iar banii, în jur de 12.000 de euro, i-au adus de-acasă. Cu ei au cumpărat primele 25 de biciclete marca Trek, pe care le ţineau într-un garaj. Şi-au lansat încă de la bun început un site, care le aduce şi acum 80% dintre clienţi.
Erau însă destule zile când nu închiriau nici măcar o bicicletă, cum se mai întâmplă de altfel şi azi. Au rămas în garsoniera din Piaţa Romană până în aprilie 2009, când s-au mutat într-un spaţiu închiriat pe strada Ion Brezoianu, unde plătesc o chirie lunară de 500 de euro.
„Ăsta nu e un business din care să poţi trăi deocamdată. Partea bună e că noi nu ne-am aşteptat la un profit spectaculos şi încă avem răbdare”, spune şi partenerul său de afaceri, Dragoş Lupescu. Cei doi au fost nevoiţi să se orienteze spre clienţii mai pretenţioşi, care vor biciclete mai performante şi spre turiştii străini sau organizatorii de teambuildinguri sau de evenimente.
Pe linia de plutire
Un al