Romania pierde anual miliarde de euro din investitii straine in lipsa unei infrastructuri moderne. Cei 281 de kilometri de autostrada, A1 Bucuresti-Pitesti si A2 Bucuresti-Cernavoda, au atras investitii masive in ultimii ani. Dintre acestea, autostrada Bucuresti-Pitesti (130 km) a atras investitii care depasesc un miliard de euro.
Cele doua autostrazi finalizate au atras numai in ultimul an in Romania investitii de peste 290 mil. euro, cat reprezinta cifrele cumulate pentru proiectele de extindere anuntate de companii precum PepsiAmericas, Nokia sau Romaqua.
"Inceputul autostrazii spre Pitesti concentreaza in jur de 80% din intreg stocul de spatii logistice moderne din Bucuresti estimat la 920.000 de metri patrati. In cifre asta inseamna probabil in jur de 400 milioane de euro investitii doar in cladiri si infrastructura, lasand la o parte banii investiti de fiecare chirias in parte. Pe langa aceste proiecte, mai trebuie luate in calcul investitii directe facute de companii in zona", spune Viorel Opait, senior industrial consultant al Colliers International.
El da ca exemplu investitiile PepsiAmericas, al doilea mare imbuteliator Pepsi-Cola, de 100 de milioane de euro in cea mai mare fabrica din Europa a companiei ce va fi construita in Dragomiresti, judetul Ilfov. Dezvoltatori precum compania belgiana Liebrecht&Wood, americanii de la ProLogis si italienii de la Cefin au investit cumulat aproape 500 milioane de euro in parcuri comerciale si spatii logistice la iesirea dinspre Bucuresti spre Pitesti.
Dezvoltatorul Liebrecht&Wood a investit anul trecut peste 120 milioane de euro pentru unul dintre cele mai mari parcuri comerciale denumit West Park. In cadrul acestuia a fost deschis in urma unei investitii de 65 mil. euro primul magazin de tip outlet din Romania, Fashion House Outlet.
De asemenea, retailerul de mobila kika a deschis