Deseori ne miram de faptul ca desi stapanim tehnicile de comunicare si stim sa ne argumentam foarte clar opiniile, rezultatele nu sunt cele scontate. Ne intelegem greu cu prietenii si colegii iar de multe ori ajungem sa ne certam cu ei si sa rupem relatiile in mod, aparent, inexplicabil.
De ce ni se intampla asta? Pentru ca nu stim sa il ascultam si pe celalalt, raspunde Dr. David Burns specialist in managementul relatiilor, citat de The Telegraph.
"O comunicare defectuoasa presupune o atitudine gresita fata de partenerul de dialog. Mai precis il tratezi din start pe cel din fata ta ca pe un adversar si privesti ceea ce ar trebui sa fie un parteneriat ca pe o competitie", explica acesta.
Dr. Burns ne prezinta o lista de greseli de comunicare pe care obisnuim sa le facem, mai ales atunci cand suntem foarte nervosi, greseli pe care ar trebui sa le evitam daca vrem sa avem relatii de succes.
Care sunt aceste greseli?
Insisti continuu ca numai tu ai dreptate.
Esti convins ca de vina pentru problema creata este doar celalalt.
Refuzi sa admiti ca si tu poti avea defecte sau poti gresi.
Te victimizezi, acuzandu-l pe celalalt de atitudini dictatoriale.
Folosesti un limbaj violent si agresiv pentru a-l pune pe celalalt in inferioritate.
Reactionezi la critici tot cu critici, escalandand conflictul.
Iti ataci partenerul sub centura, de exemplu pe teme personale.
Schimbi subiectul daca nu iti convine si reamintesti vechile neintelegeri.
Adopti o atitudine mult prea defensiva, luand totul asupra ta.
Te plangi ca ai incercat tot posibilul dar nicio solutie nu a mers.
Negi ca problema te afecteaza desi esti foarte suparat din cauza ei.
In loc sa asculti ce spune celalalt, te apuci sa ii dai sf