Motoarele pe benzină şi cele pe propulsie alternativă câştigă tot mai mulţi adepţi. Motorul diesel nu mai este atractiv pentru că guvernele oferă prime consistente celor care cumpără automobile cu propulsie alternativă. Statisticile nu arată deloc bine pentru cei care sunt adepţii motorului diesel. Din cele peste şapte milioane de automobile comercializate în prima jumătate a acestui an în Europa, doar 45,9% au fost dotate cu propulsor pe bază de motorină.
Scăderea este importantă, pentru că anul trecut motoarele diesel au acaparat 52,7% din piaţa totală, iar la sfârşitul anului 2007 cota propulsoarelor pe motorină a fost de 53,3%.
În România, în august, ultima lună pentru care există date statistice, 71,3% dintre autovehiculele comercializate au avut motor pe benzină, şi numai 31,9 au fost dotate cu propulsoare diesel.
De ce această scădere puternică?
Unul dintre principalele motive pentru scăderea vânzărilor maşinilor diesel este că în 2009 vânzările pe marile pieţe europene au fost influenţate de programul “Rabla”. Conform statisticilor, cele mai multe dintre maşinile cumpărate prin intermediul acestui program au fost cele din categoria mini şi subcompacte.
Majoritatea celor care şi-au cumpărat maşina prin astfel de programe ezită să plătească suplimentar o mie de euro în plus pentru un motor diesel. De ce? Pentru că atunci cea mai mare parte a primei de casare se duce pe diferenţa de preţ între diesel şi benzină. Un alt “inamic” al motoarelor diesel este propulsorul hibrid.
Acest tip de autovehicul beneficiază de importante stimulente guvernamentale. De exemplu, în Italia, sunt acordate bonusuri de până la 3.500 de euro unei persoane care cumpără vehicule ce funcţionează cu gaz petrolier lichefiat (GPL).
Tot în peninsulă, cei care cumpără un automobil pe bază de ga