România a atras, până acum, aproximativ 2,6 miliarde de euro pentru infrastructură şi canalizare. Fondurile se lasă încă aşteptate. Sursa: EVZ
Cea mai mare parte a fondurilor europene distribuite din 2007 încoace s-au dus în proiecte de infrastructură şi canalizări. Cel puţin aşa arată datele publicate de Ministerul Finanţelor. Până la finele lunii august, s-au distribuit pentru autostrăzi şi drumuri naţionale 1,3 miliarde de euro, în timp ce pentru mediu s-au alocat 1,29 miliarde de euro. Peste jumătate din această sumă, respectiv 2,7 miliarde de lei (circa 645 milioane de euro), a ajuns în conductele învechite din opt judeţe ale ţării. Au obţinut fonduri pentru extinderea şi reabilitarea sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare judeţele Giurgiu, Cluj, Sălaj, Braşov, Olt, Teleorman şi Sibiu şi regiunea Turda.
În total, în ţară au intrat 5,6 miliarde euro de la 1 ianuarie 2007, parte din aceştia sub formă de fonduri de preaderare, fonduri structurale şi de coeziune, precum şi fonduri pentru agricultură.
Fondurile europene, ajutor pentru ieşirea din criză
Chiar dacă sumele au fost alocate de UE şi contractele semnate, mai puţin de 10% din fondurile pentru 2007-2009 au ajuns însă la beneficiari, fie din cauza birocraţiei, fie a lipsei personalului calificat.
Potrivit unui raport al Ministerului Finanţelor, publicat la sfârşitul lui aprilie, rata de absorbţie a fondurilor UE - adică plăţile efectuate efectiv pe proiecte din banii Uniunii - era cu puţin peste 4% din totalul fondurilor alocate, respectiv 224 milioane de euro. În total, la finele lui aprilie erau depuse 7.738 de proiecte pentru fonduri europene. Proiectele aprobate până acum şi ale căror plăţi nu sunt efectuate acoperă 34% din totalul fondurilor puse la dispoziţie de UE. Recent, ministrul transporturilor, Radu Berceanu, a declarat că in