Declinul economic, cresterea somajului si restrangerea accesului la credite bancare au redus apetitul est-europenilor pentru consum, iar marile lanturi de retail si comerciantii obisnuiti si-au vazut vanzarile scazand dramatic in prima jumatate a anului. Retailerii taie in aceste conditii din bugetele de investitii, dar planurile de extindere nu au fost abandonate definitiv pentru ca oportunitatea de a-si majora cota de piata in regiune nu poate fi ignorata de niciun jucator responsabil.
In conditiile in care economiile regionale nu dau semnale de redresare in perioda imediat urmatoare, multi dintre investitori se orienteaza spre proiecte care vor fi finalizate in urmatorii ani, cand activitatea economica isi va relua cursul normal. De exemplu, retailerul de mobila Ikea a anuntat recent ca isi va extinde operatiunile de pe piata din Cehia, prin deschiderea unui nou magazin la Praga in primavara lui 2011, potrivit informatiilor prezentate de site-ul ceeretail.com.
Noul magazin, situat in centrul comercial Zlicin din capitala Cehiei, urmeaza sa se desfasoare pe o suprafata de 35.000 de metri patrati, fiind astfel cel mai mare magazin Ikea din Europa. Costurile cu dezvoltarea noii locati sunt estimate la 2,5 miliarde de coroane cehe (circa 98 mil. euro), iar lucrarile sunt programate sa inceapa anul viitor. Un alt magazin Ikea se va deschide in urmatorii doi ani in orasul Hradec Kralove.
In prezent, cel mai mare magazin detinut de retailerul suedez pe piata din Cehia este cel din Brno, care a fost extins la o suprafata 25.000 de metri patrati in urma unei investitii de 600 de milioane de coroane cehe (23,7 milioane de euro). In Praga exista, in acest moment, doua magazine Ikea. Anul trecut, retailerul de mobila a obtinut in Cehia un profit de peste 25 de milioane de euro, la vanzari de 268 de milioane de euro.
Oportunitati de extindere. E