O invenţie a Institutului pentru Tehnologii Izotopice şi Moleculare, aflată în curs de brevetare, ar putea revoluţiona industria auto. Dispozitivul realizat de clujeni este un rezervor de hidrogen pentru automobile, care reduce pericolul de explozie.
Prima conferinţă internaţională pe teme de cercetare izotopică şi moleculară s-a deschis ieri, la Cluj, cu o temă de interes mondial - optimizarea stocării hidrogenului pentru industria auto. Evenimentul se desfăşoară la singurul institut naţional de cercetare cu sediul în Ardeal - Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Izotopice şi Moleculare (INCDTIM) Cluj-Napoca.
Maşinile viitorului
Gabriel Popeneciu, directorul tehnic al Institutului ne-a declarat că o echipă de cercetători a instituţiei, formată din clujenii Ioan Dorian Coldea, Alexandru Biriş, Ioan Mişan şi Dan Lupu, urmăreşte ameliorarea stocării de hidrogen.
Potrivit lui Popeneciu, preocuparea pentru hidrogen ca şi combustibil a apărut încă din anii 70, de la declanşarea crizei petrolului, când s-a pus problema surselor alternative de energie. În acest moment, mai multe companii auto au produs autovehiculele cu hidrogen care funcţionează experimental în Anglia, Japonia, SUA şi Germania. Avantajul utilizării hidrogenului în industria auto este faptul că este 100% nepoluant, în urma arderilor rezultând apă. Hidrogenul poate fi folosit în două modalităţi pentru maşini.
Astfel, hidrogenul poate fi ars direct pentru a produce energie motrică. Această modalitate este considerată nerentabilă întrucât este foarte costisitoare şi nefiabilă. Ultimele variante de maşini nepoluante folosesc hidrogenul pentru a-l transformă în curent electric - metoda cu pile de combustie.
Au făcut un ARO pe hidrogen
Cu puţin înainte de Revoluţie, cercetătorii clujeni au echipat un