Intre 1998 si 2001, sectorul de comert pe Internet a cunoscut o dezvoltare uimitoare. Pe piata au aparut ca ciupercile mii de companii care isi desfasurau activitatea online: mai precis, companii "dot com". Unele cu idei bune, insa majoritatea fara niciun plan de afaceri real.
Fara indoiala ca sectoarele de comert online nu puteau absorbi intreaga ciupercarie de companii - asa ca, una cate una, au dat faliment, dupa ce in ele s-au investit milioane de dolari.
Problema a fost ca modelul a fost gandit gresit: investitorii pompau bani in companii si in campanii de marketing, sperand sa monopolizeze sectorul in care activau. Evident ca nu puteau exista decat unul sau doi competitori majori care sa castige lupta.
Acum stim cine au fost castigatorii: Amazon, Google, e-Bay, AOL, Yahoo, MSN, PayPal, Youtube, MySpace, Skype si altele sunt marile companii al caror nume are greutate in lumea virtuala. Cnet reaminteste numele invinsilor.
Webvan, un magazin de produse alimentare online, a supravietuit doar in perioada 1999-2001. Desi la inceput a avut o expansiune extrem de rapida, ajungand din San Francisco in opt mari orase si strangand aproape 375 de milioane de dolari la oferta publica initiala pentru listarea la bursa. Tintea expansiunea in 26 de orase si a investit masiv in infrastructura. In iulie 2001 s-a inchis insa, pentru ca nu a reusit sa atraga destui clienti pentru a-si justifica investitia. 2.000 de persoane si-au pierdut locurile de munca.
Pets.com, o companie care a investit masiv in publicitate, a existat doar doi ani. Mascota sa, o soseta care vorbea, a devenit extrem de populara, insa serviciile proaste au ingropat initiativa. Clientii asteptau cateva zile pentru a primi comanda, iar compania pierdea bani din cauza ca avea taxe prea mici pentru livrare.
Kozmo.com a livrat, timp de trei ani