În Portul Constanţa criza a apărut la puţin timp după ce ea a devenit vedetă de mass-media. La o lună după debutul oficial în presă, operatorii portuari au observat primele efecte: piaţa a încetat să mai ceară marfă.
Activitatea din Portul Constanţa este un barometru foarte precis al activităţii economice din întreaga ţară. Jurnalul Naţional a luat pulsul indicilor activităţii comerciale de la malul mării. Se pare că de aici, cel puţin în anumite domenii, cel energetic sau cel al exportului de cereale, lucrurile încep să se mişte timid. Cert este că nu se mai vorbeşte despre o cădere liberă a traficului de mărfuri, aşa cum s-a întâmplat în primăvară. Pe atunci, cele mai afectate au fost produsele chimice, ca leşia de sodă si îngrăşămintele lichide.
Pe piaţa internaţională preţul acestora a scăzut atât de mult, încât exportul nu a mai fost rentabil. În luna aprilie, exportul de sodă a scăzut practic la zero, asta în condiţiile în care, cu ceva timp în urmă, se exportau zeci de tone pe lună. La polul celălalt, produsul cel mai puţin afectat de criză pare să fi fost motorina. Aici nu s-a înregistrat nici o scădere, schimburile comerciale menţinându-se la acelaşi nivel. Benzina a avut o scădere de 10%-20%, în procentul standardizat de criză. Ţiţeiul s-a oprit la 5%-10%.
CREŞTERI PENTRU 2010
Oil Terminal SA Constanţa este cel mai mare operator pe mare, specializat în transportul ţiţeiului, produselor petroliere şi petrochimice lichide şi a altor produse şi materii prime în vederea import/exportului şi tranzitului. Compania a resimţit criza încă din luna noiembrie a anului trecut. Pe atunci se negociau contractele pentru următorul semestru. Estimările au indicat clar că a apărut deja o situaţie de criză. În procente ea a însemnat un minus de circa 20%. "Criza a fost generată de reacţia pieţei. Deodată clienţii noştri au estimat