Cursa expansiunii din ultimii doi ani, cu investitii de milioane de euro pentru cate zece - douazeci de magazine noi la fiecare 12 luni, i-a lasat descoperiti pe jucatorii din retailul electroIT, care au vazut in primul semestru cum vanzarile pe metru patrat s-au prabusit aproape la jumatate.
Dupa ce au vazut ca vanzarile de la finalul anului trecut au fost cu mult sub asteptari, Altex, Domo si Flamingo au inceput in 2009 cu anunturi de ajustare a retelelor si inchideri de magazine. Primul a fost chiar magazinul emblema Media Galaxy, din cadrul magazinului Unirea din Capitala.
"Suprafata a fost cu mult supradimensionata, 250.000 de metri patrati la trei companii. A fost cu 100.000 de metri patrati mai mare si in continuare sunt multe magazine care trebuie inchise", a spus Dragos Cinca, actionar al Flamigo, retailer care se afla in plin proces de recapitalizare, dupa pierderi de 10 mil. euro in prima parte a anului.
In cele sase luni in care au lucrat la renegocierea chiriilor, liniilor de creditare si contractelor de aprovizionare cu furnizorii, Altex, Domo si Flamingo au vazut cum vanzarile raportate la suprafata de vanzare se reduc sub 1.000 euro/mp.
Scopul inchiderilor: rentabilizarea
"Exista o scadere pe metru patrat. Deocamdata insa nu se poate face o comparatie exacta. Scopul imediat al inchiderilor a fost rentabilizarea", a spus Dan Ostahie, presedintele Altex, companie ale carei vanzari s-au redus la jumatate fata de anul trecut in primul semestru din acest an.
In cursa ajustarilor, retailerul Domo este singurul care si-a majorat suprafata de retail cu 7.000 mp la 80.000 de mp, in conditiile in care de la inceputul anului Altex a taiat pana in prezent aproape 25.000 mp, iar Flamingo aproximativ 15.000 mp.
Reprezentantii Domo spun ca au inchis sau au redimensioant din spatii, dar au deschis in acelasi timp magazine noi i