Nu este uşor pentru corporaţiile chineze să decidă încotro îşi direcţionează banii. La cea de-a zecea aniversare a companiei sale, directorul executiv al grupului Alibaba, Jack Ma, a scris o notă pentru cei 15.000 de angajaţi ai săi. El reflecta asupra succesului întreprinderii sale, care a devenit într-un deceniu o forţă de neoprit în domeniul comerţului online, cu peste 100 de milioane de utilizatori, şi care l-a plasat în rândurile superbogătaşilor din China. Dar la bază mesajul său se referea la o altă temă: filantropia.
„Banii şi bogăţia sunt două concepte diferite. Dacă ai bani, dar n-ai transformat aceşti bani într-un demers de a ridica propriul nivel de fericire sau pe al altora, atunci vei poseda doar o grămadă de simboluri şi un munte de hârtii foarte colorate“, le-a scris el muncitorilor săi, dintre care unii au acumulat acţiuni în valoare de milioane de dolari.
Jack Ma îşi sprijină cuvintele pe fapte. La întrunirea Clinton Global Initiative, care va avea loc miercuri la New York, el şi Mohammad Yunus, laureat al premiului Nobel, fondator al Grameen Bank şi pionier în domeniul microfinanţelor, vor dezvălui planurile lor pentru Grameen China.
Donaţia făcută de corporaţia Alibaba este ultimul exemplu al schimbării de atitudine a corporaţiilor din China faţă de filantropie.
Donaţiile au crescut anul trecut până la 15,7 miliarde de dolari, potrivit unui raport recent publicat de Centrul de Cercetare a ONG-urilor din cadrul Universităţii Tsinghua, din Beijing. Din aceşti bani, aproximativ 11 miliarde de dolari au fost alocaţi pentru eforturile de reconstrucţie de după teribilul cutremur din provincia Sichuan, în mai 2008.
Dezastrul a determinat un flux de donaţii individuale, iar internetul gemea de liste de aşa-numiţi „Cocoşi de fier”, companii care erau etichetate ca fiind zgârcite pentru