Cresterea de salariu negociata si aplicata cel putin anual pare fi o practica pe cale de disparitie. Acum, dupa un an in care criza a micsorat bugetele, companiile implementeaza din ce in ce mai des sisteme pe baza de performanta, potrivit unui studiu realizat de Institutul pentru Productivitate Corporatista (Institute for Corporate Productivity).
Aproape 78% dintre companii sustin ca au o modalitate de crestere a salarizarii, in directa legatura cu nivelul de performanta al fiecarui angajat. Modalitatea de operare este prezenta intr-o proportie marita (84%) in companiile cu peste 10.000 de salariati. Mai mult, 54% dintre aceste companii nu au bugetat deloc mariri pentru persoanele fara performanta la locul de munca.
Cu toate acestea, studiul releva ca maririle salariale pe baza de performanta nu sunt direct proportionale cu valoarea productivitatii si a talentului unui angajat, companiile recompensand angajatii foarte performanti doar cu cateva procente in plus fata de cei cu rezultate medii. In cele mai multe cazuri, angajatii cu performante peste medie au primit o crestere de 4-5% din salariu, pe cand cei cu rezultate medii au castigat cu 3-4 procente in plus, fata de remuneratia anterior stabilita.
“Companiile tind sa tina in frau maririle salariale anuale, care ii favorizau mai mult pe angajatii neperformanti. Acum se acorda mariri salariale in functie de rezultatele personalului. Insa managerii inca au probleme in a distinge clar intre cei cu performante inalte si cei cu rezultate medii, sa gaseasca linia de demarcatie intre “bun” si “foarte bun”. Daca nu vor sti sa discearna corect, cand criza se va sfarsi, performerii vor pleca spre alte locuri de munca”, sustine David Wentworth, cercetator la Institutul pentru Productivitate Corporatista.
Insa performanta poate avea intelesuri diferite pentru diverse companii. 23% dintre companii is