Adela Cristea, unul dintre oamenii de afaceri care au investit la Chişinău, inventariază avantajele pe care Republica Moldova le prezintă pentru întreprinzătorii români.
În urmă cu cinci ani, românca Adela Cristea - partener într-o firmă de consultanţă în afaceri din România, care se ocupă de investiţii în mai multe ţări din Europa de Est - ajungea pentru prima dată în Republica Moldova. Nu cu afaceri, ci ca invitat la o conferinţă.
A găsit atunci o ţară tristă, cu miliţieni la tot pasul şi cu oameni dezamăgiţi de felul în care îi priveşte România, „ţara mamă”, cum unii încă o mai numeau. Ca afacerist, însă, a dat peste un spaţiu „virgin”, şi s-a decis să pornească o afacere care s-a dovedit profitabilă.
„Evenimentul zilei” continuă astăzi seria de articole despre posibilităţile românilor de a investi în Republica Moldova, în contextul schimbărilor politice din acest an de la Chişinău.
O primă impresie „sumbră”
I-au trebuit doi ani Adelei Cristea, de la prima vizită în Moldova, ca să se hotărască să investească acolo. Primul contact nu a fost unul chiar încurajator, recunoaşte ea. A găsit „o ţară foarte sumbră, cu mulţi reprezentanţi ai forţelor de ordine pe străzi, înarmaţi, ceea ce arăta clar lipsa de democraţie din ţară”. „Sau poate arăta faptul că se mima o pseudodemocraţie”, povesteşte acum femeia de afaceri.
Moldova a suprins-o cu proteste de stradă şi demonstraţii în sprijinul limbii române, un loc în care nu-ţi făcea plăcere nici să ieşi câteva minute pe stradă. Mai pe scurt, a găsit peste Prut „o ţară foarte săracă”. O realitate care pe mulţi afacerişti i-ar speria. Însă dincolo de atmosfera apăsătoare de care s-a izbit, investitorul Adela Cristea a văzut peste Prut un potenţial fantastic pentru noi afaceri.
Nu putea fi chiar greu. În primul rând, dincolo de imaginile