E.S. Petr Dokladal, Ambasadorul Republicii Cehe în România, a vizitat astăzi Oradea, cu ocazia „Zilei întreprinzătorului ceh”. Adevărul de Seară, ediția de Oradea, vă prezintă părerea acestuia despre oamenii de afaceri români, în general și cei din Bihor, în particular, printr-un interviu despre relațiile economice dintre Republica Cehă și România. Excelența Sa este de trei ani în România. ADS: Care sunt similitudinile și diferențele dintre întreprinzătorii cehi și cei români?
E.S. Petr Dokladal: Întreprinzătorii cehi sunt mai puternici din punct de vedere economic, pentru că transformările economice au început în Republica Cehă încă din anii 1990. Avem firme cu capital mediu puternic, pentru care Republica Cehă a început să fie prea mică, extinzându-și activitatea în străinătate. Exportăm mult în Polonia și Slovacia și, mai nou, în România și Bulgaria. România este un partener important pentru noi, fiindcă reprezintă o piață cu potențial mare.
ADS: Cum percepeți întreprinzătorii bihoreni?
E.S. Petr Dokladal: Am senzația că firmele din România, în general, se tem să investească în străinătate, să se extindă. Cu toate acestea, am observat că, din punct de vedere comercial, ambele țări au avut rezultate bune, până anul trecut. În 2008 exportul firmelor cehe în România a fost mai mare decât exportul producătorilor români, în Cehia.
ADS: Ce produse românești sunt populare în Republica Cehă?
E.S. Petr Dokladal: „Dacia” este primul loc. Din România mai cumpărăm fier, oțel și cazane. Începem să importăm semnificativ produse alimentare, în special de la European Drinks. De asemenea producția românească de textile, mobilier și încălțăminte este atractivă pentru piața din Cehia.
ADS: Cum ar trebui să se schimbe întreprinzătorul din România, pentru a se dezvolta în străinătate?
E.S. Petr Dokladal: Înt