Analiza finalizata recent de Consiliul Concurentei in sectorul alimentar aduce prima estimare oficiala a retailului alimentar: 14 mld. euro, 40% din vanzari fiind realizate in retelele mari de magazine.
Dominatia retelelor internationale de magazine in comertul alimentar este o falsa problema, arata raportul Consiliului Concurentei pe piata de profil, care include date de la 250 de producatori, retaileri si distribuitori de produse alimenare.
"Nu putem considera retailul modern in ansamblul sau, pentru ca retelele de magazine concureaza unele cu altele. Daca am fi gasit dovezi ale unei intelegeri intre marii comercianti, atunci s-ar fi putut pune problema dominatiei retailului modern", a explicat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
Estimarile institutiei arata ca retailul alimentar modern a ajuns la vanzari anuale de 22 mld. lei (6 mld. euro), ceea ce reprezinta 40% din totalul pietei locale de profil. Aceasta pondere este mai mica decat cea inregistrata in majoritatea tarilor din UE, unde exista retele de hipermarketuri de zeci de ani, potrivit datelor CC. Retelele de magazine mari detin cele mai mari cote de piata in sectorul alimentar in tari precum Austria (99%), Italia (70%) si Lituania (65%). Primul hipermarket deschis in Romania a fost Carrefour Militari, in anul 2001.
Nu taxele la raft sunt problema
Analiza a atins si unul dintre cele mai "fierbinti" subiecte din retailul modern, cel al taxelor pe care retelele de magazine le cer furnizorilor pentru a lista produsele. "Noi nu avem o problema cu existenta taxelor de raft. Sunt practicate peste tot in lume si sunt o plata pentru prestatia retailerului catre furnizor. Am observat insa in cadrul analizei de sector ca se cer si taxe care nu au legatura directa cu prestatia retailerului - taxe de extindere, de modernizare a magazinelor si pentru acoperirea ris