In Moon se ridica problema unicitatii individului, de data asta tematizata prin tehnologia si implicatiile clonarii. Moon este o prezenta singulara in competitia de lung-metraje: unicul film de anticipatie este amenintat cu izolarea sociala de confratii din noul val romanesc (Cea mai fericita fata din lume), soldati americani cu traume irakiene (The Messenger), frantuji preocupati de definitia rafinamentul (Les Grandes Personnes), rwandezi simpli dar cu inima mare (Muryangabo), adolescenti fugiti de-acasa (Only), personaje de epoca in drame atemporale (Katalin Varga) si, in sfirsit, de ceilalti frantuji, preocupati de soarta boschetarilor din Gara de Nord (Pa-ra-da). Sondarea realitatii in fel si chip, drame, traume, speranta viitorului, Moon. Ca si in literatura, anticipatia e sora mai mare a SF-ului adincit in masinarii bipaitoare, aeromodelistul amator, al carui model fragil zboara nesigur, zboara cu baterii. Anticipatia s-a desprins de avionas. In timp ce-l priveste, ea se vede din afara manevrind un aeromodel si se intreaba ce inseamna asta. Un curent al ideilor plutind libere si dupa terminarea bateriilor, anticipatia cuprinde filozofia dramelor realiste intr-un decor epurat de aglomeratia umana. Paradoxal, oamenii trimisi in spatiu calatoresc spre interior, singuratatea lor devenind SF-ul plin de vietati nemaivazute, cu ochi mari si migdalati sau guri baloase, rapide in muscare. In Moon, singurul personaj traieste de trei ani pe o statie lunara, avind ca partener de conversatie un computer cu voce umanoida. Intriga aminteste de Solaris-uri; ca si acolo, in Moon se ridica problema unicitatii individului, de data asta tematizata prin tehnologia si implicatiile clonarii. De la Solaris-ul lui Tarkovsky pina la remake-ul lui Soderberg se spune ca spiritualitatea de sorginte religioasa a facut loc emotiei interpersonale, Soderberg fiind acuzat la acea vreme ca ar fi