Piata produselor alimentare a generat anul trecut vanzari totale de 54 de miliarde de lei (14,6 miliarde de euro), dintre care 60% au fost realizate prin magazinele alimentare de mici dimensiuni si de cartier, ia restul – de marile lanturi de retail, arata un raport intocmit de Consiliul Concurentei (CC) asupra sectorului de profil.
“La nivelul anului 2008, balanta comertului cu produse alimentare a fost inclinata spre comertul traditional, prin magazine alimentare de mici dimensiuni si de cartier, respectiv aproximativ 60% din total, in timp ce comertul modern (supermarketuri, hipermarketuri si discounteri) detine o pondere de 40%. Spre deosebire de Romania, in majoritatea tarilor membre ale Uniunii Europene, retailul modern detine o pondere mai mare: Austria – 99%, Italia – 70% sau Lituania – 65%”, se precizeaza in raportul CC.
Raportul intocmit de Consiliul Concurentei este unul de cercetare a sectorului comercializarii cu amanuntul a produselor alimentare, de la care vor porni analize ulterioare."Concluzia raportului este ca piata romaneasca este una concurentiala si ca nu exista vreun jucator care sa detina o pozitie dominanta pe piata de retail alimentar", a declarat Bogdan Chiritoiu (foto), presedintele CC.
In urma acestei analize sectoriale, s-au declansat patru investigatii privind posibila incalcare a Legii Concurentei si a Tratatului de instituire a Comunitatii Europene. Companiile implicate, Metro Cash & Carry Romania, Real,- Hypermarket Romania, MGB Metro Buying Group, Selgros Cash & Carry Romania, Billa Romania, Mega Image, Interex, sunt banuite ca s-ar fi inteles la preturi cu furnizorii lor. Investigatia este in curs de derulare si ar putea dura pana la doi ani, au precizat oficialii CC.
CC a anuntat ca va finaliza toamna aceasta o investigatie declansata pe piata producatorilor de panificatie. "Suspectam o intelegere intre