Licenţe, grafice, trasee prestabilite şi orare de plecare sau de sosire. Controale severe în trafic. Termene de valabilitate. Caiete de sarcini şi licitaţii pentru diverse rute. Pe hârtie, transportul public din România arată asemenea unui ceas elveţian. În realitate însă, negocierea şi banii fac diferenţa.
Jurnalul Naţional şi-a propus să facă un recensământ la rece al autobuzelor şi microbuzelor care au licenţă în ţara noastră. Datele au fost obţinute atât de la Autoritatea Rutieră Română (ARR), cât şi de la Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor sau Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor Auto (APIA).
Cifrele diferă de la o instituţie la alta, neconcordanţa fiind dată şi de starea de fapt a maşinii: înmatriculate sau nu. De altfel, am fost avertizaţi de faptul că ne aflăm pe o piaţă extrem de volatilă, în care datele se schimbă de la o zi la alta. Mai mult decât atât, microbuzele pot fi folosite şi pentru uz personal, condiţii în care licenţa pentru transportul public nu mai este necesară.
DATELE ARR
În România sunt 4.086 de operatori cu licenţă de traseu în trafic judeţean sau interjudeţean, iar întregul parc numără 21.696 de autovehicule, dintre care 11.405 microbuze şi 10.291 de autobuze. Un microbuz poate transporta, în medie, între şapte şi 20 de oameni. Aşezaţi pe scaune. Un autobuz poate transporta, în funcţie de capacitate, între 15 şi peste 40 de oameni, la fel, fiecare cu locul său.
Per total, autobuzele şi microbuzele pot transporta în medie aproape 500.000 de persoane pe cursă. Potrivit statisticilor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor, numai în ultimul an peste 3.900 de microbuze şi alte 1.596 de autobuze au primit numere de înmatriculare din ianuarie 2008. Numai în ultima lună a acestui an au primit numere noi 10 autobuze şi 29 de m