Reţeta de succes vizibilă, în ultimii ani, în România îţi cere neapărat să ai maşină. Dovadă şi supraaglomerarea urbană de vehicule. Dar adevăratul succes este să faci ceva pentru lumea din jur.
Cum ar fi să convingi 100 de oameni în 2006 să pedaleze prin oraş pentru a marca Ziua Europeană Fără Maşini. Iar peste trei ani, numărul lor să crească la 800. Cu astfel creşteri se poate mândri GeoBateŞaua, creierul din spatele asociaţiei Bate Şaua Să Priceapă Iapa, care promovează mersul pe bicicletă şi călăritul de vreo cinci-şase ani.
"Vreo doi ani am tot bătut şaua propovăduind turismul în şa şi mi-am dat seama că nu prea mai am cui, că românul şi-a pierdut obiceiul sau bucuria de a pedala şi de a călări”, spune GeoBateŞaua, care nu a dorit să fie numit altfel decât cum este cunoscut printre biciclişti.
După ce a pus pe roate organizaţia sa, a decis, în 2007, să pornească Veloruţia, o campanie de promovare a folosirii bicicletei în mediul urban. „Am vrut să demonstrăm că bicicleta care pare o cenuşăreasă este de fapt o prinţesă a transportului urban şi este aşa de flexibilă şi de versatilă. Lucru care ar trebui băgat în seamă de oameni, pentru că este o alternativă mai ieftină”, spune GeoBateŞaua.
Totuşi, lipsa unei infrastructuri corespunzătoare împiedică uneori mersul pe bicicletă: pistele sunt puţine şi înguste sau se termină brusc în câte-un stâlp, iar alteori sunt ocupate de maşinile parcate pe trotuar.
Pe de altă parte, stând numai în maşină pierzi ceea ce se întâmplă în jurul tău, „nu vezi casele, soarele, grădinile”. Oamenii din mediul urban sunt nervoşi din cauza statului în trafic şi a noxelor pe care le înghit în maşină şi care afectează organismul, crede GeoBateŞaua, care merge pe bicicletă prin oraş din 2002. „Mă bazez foarte mult în toate propunerile pe care le fac, pe experienţa personală”.
@N