Dupa ce in 2007 devenea cel mai important partener comercial al Romaniei, cu o pondere de circa 17% in comertul exterior al tarii, Germania demonstreaza acum ca investitiile mari pot rezista socurilor de pe piata pastrandu-si pozitiile de dinaintea crizei. 2009 este primul an in care marii investitori germani se lovesc de scaderi ale cererii de pana la 30-50% in Romania, in sectoare precum auto sau constructii.
In retail, grupurile germane au sanse sa ramana si in acest an liderii segmentelor alimentar si de bricolaj si, in plus, majoritatea acestora au anuntat continuarea expansiunii. Si in sectorul auto, marcile germane isi pastreaza cota de piata, iar branduri precum BMW, Audi sau Mercedez nu vor fi detronate in 2009 din fruntea clasamentului pe segmentul de lux pentru ca s-au detasat puternic de competitorii mai mici.
La randul lor, constructorii germani au anuntat ca nu vor face pasi inapoi pe piata, ci dimpotriva, asteapta oportunitati noi precum parteneriate public-private pentru constructia de drumuri, aeroporturi sau gari.
Germania, cea mai puternica economie a Europei, este in prezent pe locul al treilea in clasamentul tarilor de provenienta a celor mai mari investitii straine directe in Romania. Datele de la oficialii germani arata ca cel mai mare flux de capital german a venit in Romania in anii 2003-2005, o perioada in care consumul local a explodat, iar perspectivele de aderare a tarii la UE au atras ca un magnet investitii straine directe de aproape 38 mld. euro. Va frana brusc ofensiva nemtilor in urmatorii ani la nivelul investitiilor? O buna parte din proiectele mari din industrie au fost amanate din cauza crizei, dar faptul ca Germania si-a reconfirmat statutul de locomotiva a Europei, iesind din recesiune in T2 inaintea celorlalte mari puteri din vest, ar putea fi un semn bun pentru economia romaneasca.
Dupa ce in 2007 dev