Ultimele 12 luni au reprezentat o continua cursa pentru adaptare in industria producatoare de componente din Romania. Niciunul dintre producatorii din sector nu a scapat de efectele crizei economice reflectate in reducerea vanzarilor de automobile noi si imediat in scaderea comenzilor marilor grupuri auto catre furnizori.
Primele semne ale nevoii de restructurare a sectorului si de adaptare a structurilor de productie la noul volum al cererii din piata au aparut in lunile octombrie - noiembrie 2008, cand vanzarile de automobile noi au scazut brusc la nivel european.
La final de an atat producatorii de anvelope, cat si cei de cabluri sau alte subcomponente auto au fost nevoiti sa prelungeasca concediile de sarbatori ale angajatilor, redeschiderea fabricilor fiind amanata pentru a doua saptamana din luna ianuarie.
Automobile Dacia si multi dintre furnizorii sai au inchis fabricile pentru perioade intre una si trei saptamani. Primele cinci companii germane din sector au raportat insa cresteri intre 5% si 50% ale afacerilor la nivelul anului trecut, comparativ cu 2007, chiar daca ultimul trimestru a fost marcat de somaj tehnic si reducerea programului de productie.
Anul 2009 a adus insa alte perspective: in primul trimestru producatorul de anvelope Continental a anuntat ca a sistat angajarile si ca toate posturile libere vor fi ocupate intern, producatorul de rulmenti Ina Schaeffler si-a redus la zero previziunile de crestere pentru anul in curs, iar Draxlmaier Romania si-a redus numarul angajatilor cu circa 2.000 de persoane.
O revenire usoara a industriei constructoare de masini si o stabilizare a comenzilor, ceea ce a insemnat securizarea locurilor de munca si rechemarea din somaj tehnic, s-au constat incepand cu luna martie.
Programele de sustinere a pietelor auto din Germania, Franta, Italia sau Spania prin acordarea unor pr