Alegerile din Germania, sustin toate mediile din lume, s-au desfasurat intr-o atmosfera linistita.
Campania electorala a fost civilizata, aproape plicticoasa. Stabilitatea tarii a fost probata de rezultatele, practic, previzibile. Germania a depasit criza economica si este pe cale sa stinga efectele ei. In Romania, membra a UE ca si Germania, campania electorala pentru "prezidentiale" a devenit insa feroce. Candidatii si sustinatorii lor mediatici utilizeaza toate armele existente pentru zdrobirea adversarilor. Talk-show-urile sunt invadate de diversi "analisti si observatori" care isi dau cu parerea. Ziarele si tabloidele sunt pline de comentarii veninoase, de "dezvaluiri" sau chiar de zvonuri prezentate drept fapte. Formula "calomniaza, calomniaza, tot va ramane ceva" este utilizata in forta. Nimeni nu are timp sa verifice enormitatile difuzate de diversele tabere si, daca dezmintirile apar rapid, nimeni nu mai are timp sa le judece. Orice deontologie a fost lasata deoparte. Campania din Romania este emotionala si grobiana. Este drept, Romania se zbate in continuare in hatisurile crizei si finalul acesteia nu prea se intrevede.
Nu am spatiul necesar pentru adancirea comparatiei intre campania germana si cea romaneasca. Multi cititori vor sustine ca deosebirea de civilizatie si spirit este prea marcanta si - in batalia electorala - se vede clar. Balcanismul si bizantinismul nostru fac ca, pe plaiurile mioritice, nimic sa nu fie luat in serios. Romanul se ia dupa cel care tipa mai tare si, daca tipetele sunt insotite si de "mici atentii" (gratare si bere, pachete cu "produse"), il voteaza. Mintea "de pe urma" nu mai conteaza, iar nemultumirile dintre alegeri se uita instantaneu. In genere, reactiile sunt negative, de respingere a celor aflati momentan in frunte, pe baza ideii nerumegate ca "ceilalti" nu vor mai face greselile din vremea in care detin