Persoanele care-şi cumpără, anul viitor, maşini Euro 4 la o capacitate de sub 2.000 de centimetri cubi vor trebui să plătească taxa auto la înmatricularea acestora, după ce autorităţile au decis să nu mai prelungească derogarea de care acestea au beneficiat în 2009.
Autorităţile de la Bucureşti negociază cu Comisia Europeană nivelul taxei din 2010, în condiţiile în care oficialii UE nu mai doresc menţinerea scutirii de taxă doar pentru unii producători. De altfel, Comisia Europeană a solicitat României, la 25 iunie 2009, informaţii în legătură cu legislaţia românească privind aplicarea taxei de poluare pentru autoturisme.
Executivul comunitar consideră că prevederile legislaţiei româneşti, conform cărora taxa de poluare se suspendă pentru anumite autovehicule, dar creşte pentru unele maşini de ocazie provenite din alte state membre, ar putea duce la discriminarea acestora din urmă, în favoarea industriei naţionale a autovehiculelor noi.
Astfel, potrivit noii decizii, de la 1 ianuarie 2010, pentru un autoturism nou Euro 4, de 1.400 de centimetri cubi, taxa s-ar putea ridica la 420 de euro, iar pentru unul cu motor de 1.600 de centimetri cubi - 480 de euro. Taxa ar putea ajunge la 950 de euro pentru autoturismele cu o capacitate de 1.900 de centimetri cubi.
Guvernul decidea la 19 noiembrie 2008, printr-o ordonanţă de urgenţă, suspendarea aplicării taxei auto pentru maşinile noi Euro 4, de la 1 decembrie 2008 până la 31 decembrie 2009. Motivul invocat atunci - protejarea locurilor de muncă.
Vânzările de autoturisme noi au scăzut în primele opt luni din 2009 cu 53,52%, la peste 92.400 de unităţi, faţă de perioada similară a anului trecut, când erau raportate aproximativ 199.000 de unităţi, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România.