După ce la Piatra-Neamţ, am văzut premiera „Herr Paul” a lui Radu Afrim, am venit la Brăila ca să prind începuturile festivalului „Zile şi nopţi de teatru european”, care se încheie astăzi, după o săptămână de spectacole din ţară şi din repertoriul curent al Teatrului „Maria Filotti”.
Nu credeam că o să rămân la Brăila mai mult de două zile.
Ceva însă s-a întâmplat, pentru că pur şi simplu, nu m-am mai putut desprinde de oraşul lui Panait Istrati şi al lui Mihail Sebastian. Am hotărât să rămân la festival până la capăt.
Am descoperit prin spectacolul „Identităţi” al lui Victor Ioan Frunză încăperile somptuoase ale teatrului „Maria Filotti”, poate una dintre cele mai frumoase clădiri din ţară, adevărată bijuterie arhitectonică, în stil baroc.
Spectacolul lui Victor Ioan Frunză e ca o întoarcere în timp, de o nesfârşită poezie, dat şi de impresionantele vestigii ale fostului hotel Rally construit în 1850. Regizorul a propus o formulă scenică neabordată până acum de trupa din Brăila. În cele şapte scenete după piesele de teatru scurt ale lui Dumitru Solomon, pe acorduri de pian, eşti invitat, ceremonios, dintr-un spaţiu în celălalt.
Spectatorul păşeşte aşadar într-un spectacol cu geometrie variabilă, care îl poartă din scară, în sala de recepţii, apoi din foaierul mic, în foaierul mare, în holul monumental, pentru a ajunge, în final, în Sala Studio.
Actorii Alin Florea, Monica Zugravu Ivaşcu, Marcel Turcoaianu, Silvia Tariq şi Radu Micu, îmbrăcaţi în costume de epocă, capătă diferite identităţi, într-o gară, în drum spre Paris sau Periş, căutând o cămilă nevăzută sau înnecaţi în apa conştiinţelor noastre, în dialoguri fără partener.
Mai mult, Brăila cea colorată şi multietnică din „Chira Chiralina” m-a învăluit încet-încet prin aerul şi prin frumuseţea sa stranie, prin Dunărea, cur