Norii gri care planeaza asupra businessului cu inghetata dezvoltat de polonezul Zbigniew Grycan, omul care a luat-o de doua ori de la capat pe aceeasi piata, nu sunt, in mod surprinzator, de criza.
Criza economica nu a oprit planurile lui Grycan de a atinge un numar de 80 de gelaterii in Polonia pana la sfarsitul anului, cu zece mai multe decat in prezent, scrie Financial Times. Afacerea sa a fost afectata mai degraba de deprecierea monedei nationale, zlotul, insa, in ansamblu, efectele crizei au fost pozitive intrucat au redus pretul laptelui si al altor materii prime folosite pentru fabricarea inghetatei.
"Detin cel mai mare lant de gelaterii din tara si voi continua sa fac investitii", spune Grycan, 68 de ani.
Grycan, care a devenit regele inghetatei poloneze numai pentru ca mai apoi sa-si vanda imperiul unei firme de private equity si sa demareze o noua afacere in domeniu, a pariat in trecut pe apetitul polonezilor pentru dulciuri si nu s-a inselat.
Afacere de familie
Frisca, galbenusul de oua, zaharul sunt intr-un fel in sangele lui, fiind a treia generatie a familiei care lucreaza in sectorul alimentar de dulciuri, lucru extrem de rar in Polonia. Razboiul, migratia, retrasarea granitelor si cei 45 de ani de dominatie comunista au distrus majoritatea afacerilor de familie si au sters cu buretele orice trasatura antreprenoriala mostenita.
Parintii lui Grycan aveau un magazin de inghetata in Wroclaw, care la inceputul anilor '50 a fost nationalizat, insa doar pentru o scurta perioada. In tinerete, regele inghetatei poloneze a lucrat intr-unul dintre hotelurile din Varsovia, iar in 1962 si-a deschis propria gelaterie in vestul Poloniei. In 1979, a reusit sa cumpere Zielona Budka, gelaterie situata in Varsovia.
"Am fost angajator in ultimii 47 de ani", spune Grycan pe un ton mandru. Compania sa ofera locuri de mun