70% din producţia naţională e vândută în afară. Marile magazine de la noi promovează însă produsele străine, pentru că sunt mai ieftine.
Românii sunt din ce în ce mai atraşi de mierea chinezească şi de cea argentiniană, disponibilă în marile magazine la preţuri de două-trei ori mai mici faţă de produsele româneşti. Numai anul trecut, importurile au atins aproape 780 de tone.
Deşi nu reprezintă nici 10% din producţia internă, apicultorii se tem că, în curând, mierea lor va ajunge doar pe rafturile din străinătate, aşa cum se întâmpla în perioada comunistă. Mai ales că un român consumă anual numai în jur de 150 de grame de miere, faţă de germani, care mănâncă două kilograme, sau belgieni şi olandezi - câte 1,5 kilograme.
Oficial, producţia e în creştere
„Mierea produsă în România este preferata germanilor şi a englezilor, ajungând şi pe masa americanilor şi a japonezilor”, spune cu mândrie Victor Cimil. El şi-a petrecut toată viaţa în jurul stupilor şi acum îşi învaţă fiul să îndrăgească această ocupaţie, aşa cum a învăţat şi el de la tatăl lui. „M-am născut apicultor”, îşi începe el povestea. A învăţat să le îngrijească înainte de a cunoaşte abecedarul şi a fost înţepat de atâtea ori că nici nu se mai umflă. În schimb, a învăţat de la albine o mulţime de lucruri, descoperind că aceste mici vietăţi împart mâncarea şi se protejează reciproc de frig.
Acum petrece în compania lor şi 12- 16 ore/zi, mai ales în cele patru luni de plin sezon - martie-iunie. Toate acestea, pentru un câştig „în jurul unui venit mediu, pentru că majoritatea încasărilor merg în întreţinere”.
„Când am crescut, tata mi-a dat 20 de familii de albine. Acum am 200 de familii şi, în medie, 120 dintre ele produc în jur de 50-100 kilograme/familie”, explică Victor Cimil. Producţia o vinde unui procesator, care îi plăteşte 11,5