Explicatia falimentului SkyEurope este razboiul tarifelor cu cei de la Wizz Air, care beneficiaza de o sustinere financiara substantiala din partea unui fond american de private equity, in opinia lui Gheorghe Racaru, fostul sef la Blue Air si Tarom.
Chiar daca a pierdut pozita de lider pe piata locala de low-cost tocmai din cauza ca nu a intrat in aceasta lupta, Blue Air nu intentioneaza nici pe viitor sa ia parte la batalia preturilor care pare pierduta inca din start.
“Cea mai mare greseala facuta de SkyEurope a fost ca a intrat in lupta tarifelor cu Wizz Air pentru suprematia pe piata poloneza. Blue Air nu va intra niciodata in acest razboi al preturilor care ne-ar face sa avem soarta SkyEurope, intrucat nu avem in spate un investitor ca Indigo Partners”, declarat, pentru Wall-Street, Gheorghe Racaru (foto), directorul de strategie al holdingului detinut de omul de afaceri Nelu Iordache, din care face parte si Blue Air.
Wizz Air a fost fondata la sfarsitul lui 2003 de actualul presedinte, Jozsef Varadi, fost director al companiei de linie Malev.
Principalul investitor al companiei este Indigo Partners, un fond de private equity din Statele Unite afiliat la TPG Capital, condus de David Bonderman, care in 2007 ocupa locul 105 in topul Forbes al celor mai bogati americani, cu o avere estimata la 3,3 miliarde de dolari. TPG Capital este unul dintre cele mai mari grupuri de investitii in transporturi pe plan mondial.
Wizz Air a intrat pe piata locala de zboruri low-cost in iulie 2006. Prima cursa a fost pe ruta Targu-Mures - Budapesta si estimeaza pentru acest an un trafic de 1,7 milioane pasageri.
Linia low-cost a transportat, in primele noua luni ale anului, 1,2 milioane de pasageri pe rutele din si catre Romania.
Astfel, operatorul maghiar a ajuns la o cota de piata de 44,9%, in luna septembrie, conform datelor furnizate de