Investitorul este convins că viitorul aparţine oamenilor de business care au învăţat lecţia recesiunii. Citeşte în numărul 15 al revistei „Forbes România“ cum Ţiriac a fost silit să aducă bani de acasă. „Un investitor pe termen lung nu vinde, ci consolidează“, crede el. În fond, nu poate să se dezică de eticheta pe care el însuşi şi-a ales-o: om de afaceri de cursă lungă. În acest an, afacerile i-au mers mult mai slab decât anul trecut, dar - crede cu tărie - şi mult mai slab decât îi vor merge peste doi ani de acum încolo.
Până atunci, face infuzii masive de capital – peste 100 de milioane de euro din rezerve sau de la acţionari – către toate „buzunarele“ portofoliului său: bancă, asigurări, importuri şi distribuţie auto sau retail (prin participaţia sa de 15% la Metro Cash&Carry).
Scopul este clar: să străbată nevătămat strâmtoarea recesiunii. Dacă vei ajunge în faţa fostului finalist al Cupei Davis, ascute-ţi urechile la câteva dintre lecţiile pe care ţi le-ar putea spune!
1: URMEAZĂ NORMALIZAREA IMOBILIARĂ!
Dacă, în urmă cu un an, investitorii visau la randamente de 300%, când criza se va fi sfârşit, un câştig de 7-10% va fi unul mai mult decât mulţumitor. Nu pentru că ne-am coborât standardele, ci pentru că le-am readus acolo de unde nu ar fi trebuit de fapt să urce niciodată.
2: NEGOCIAZĂ INTELIGENT!
Principiul lui Ţiriac este simplu: „Întotdeauna mă gândesc de ce omologul meu ar face afacerea cu mine şi, automat, îmi dau seama ce scoate el şi ce scot eu din această înţelegere“. În concepţia omului de afaceri, negocierea adevărată nu se face pe puncte, ci porneşte de la o viziune: să faci afacerea să meargă şi fiecare parte să-şi tragă profitul dorit.
3: DEZVOLTĂ CULTURA LOCULUI DE MUNCĂ!
„Un expat pe care îl aduci în România să-ţi lucreze în ma