Desi marii operatorii telecom au avut venituri mai mici si cu 17% iar criza a schimbat aproape complet harta retailului IT&C local, valoarea comertului electronic cu plata online prin carduri bancare a continuat sa creasca in primele noua luni ale anului, ajungand la valoarea de 69,5 milioane de euro, mai mare cu 75% decat in 2007, potrivit datelor Romcard si Gecad ePayment.
Cum se explica aceasta crestere a platilor online, in conditiile in care companiile cu un numar mare de clienti care au adoptat acest tip de plata sufera din cauza crizei? Doua ar fi explicatiile, spun jucatorii din piata: segmentul romanilor care platesc cu cardul online e mai putin afectat de criza, iar, in acelasi timp, numarul lor este inca prea mic si astfel irelevant pentru a urma tendintele inregistrate pe piete.
Cei care cumpara online cu cardul - mai putin afectati de criza?
"Ar fi mai multe cauze care determina mentinerea valorii medii a tranzactiei la un nivel relativ constant: caracteristicile demografice ale cumparatorilor online, stadiul in care se afla piata online si promotiile magazinelor", explica pentru ZF Carmen Sebe, directorul executiv al Gecad ePayment.
"Cumparatorii online sunt in general din mediul urban, au acces la internet, sunt interesati de nou, presati de timp si intr-adevar este posibil sa fie mai putin afectati de criza. Din pacate nu avem statistici clare in acest sens", spune oficialul Gecad, adaugand: "Piata de eCommerce este o piata inca in crestere, nu este matura si din acest punct de vedere poate este mai putin afectata de criza, in sensul observarii unor trenduri descendente. Cu alte cuvinte, ca si comportament de consum, comertul online nu a fost adoptat la scara larga".
Per total, in primele trei trimestre s-a inregistrat o medie de 83 de euro pe tranzactie, ajungandu-se la aproximativ aceeasi valoare medie a anului 20