Adaosurile comerciale la medicamentele care se elibereaza fara prescriptie (OTC-uri) ajung in unele farmacii la 45 - 50% anul acesta, fata de 35% in 2008, potrivit datelor diviziei de OTC-uri a companiei Johnson&Johnson Romania.
"Scaderea marjelor de la nivelul medicamentelor cu prescriptie a determinat o majorare a adaosurilor la OTC-uri, fata de 35% anul trecut. Ar putea sa para o cifra gigantica, insa trebuie sa se tina cont de faptul ca aceste produse fac rulaje mici. Aceasta majorare a adaosului reprezinta de fapt o crestere a pretului in lei, ceea ce afecteaza consumul", a spus Mihai Ciobanu, business development manager OTC al Johnson & Johnson.
Aceasta divizie are in portofoliu produse precum Olynth, Hexoral, Ben Gay, Visine, Imodium sau Nizoral sampon.
La nivelul acestui an, compania estimeaza vanzari de peste 8 mil. euro, in crestere cu 17% fata de 2008.
OTC-uri pentru profit si pentru cash
Ciobanu estimeaza ca in medie o farmacie realizeaza prin intermediul OTC-urilor circa 25% din vanzarile de medicamente si 75% din profitul brut.
"Farmaciile au nevoie de OTC-uri pentru profit si pentru cash. OTC-urile au un rol-cheie in asigurarea numerarului fata de medicamentele compensate care se incaseaza cu mari intarzieri", a explicat Ciobanu.
Un alt fenomen care s-a manifestat in ultima perioada la nivelul farmaciilor este scaderea perioadei pentru care realizeaza stocuri.
Astfel, anul trecut farmaciile aveau frecvent stocuri de peste trei luni, potrivit lui Ciobanu, in timp ce in 2009 stocul a scazut la trei saptamani. Aceasta tendinta a atras efecte pe intregul lant de distributie. Astfel s-au redus vanzarile distribuitorilor catre farmacii, care la randul lor au determinat scaderea vanzarilor producatorilor catre distribuitori.
In perioada ianuarie-august 2009, ponderea OTC-urilor in vanzarile totale de me